BLOG

under-water-1819594_1920 (1)

Oddychaj… na zdrowie! Światowe korporacje fundują swoim pracownikom warsztaty z oddychania

Istnieje wiele przyczyn nadmiernego oddychania i nie wszystkie i nie wszystkie z nich występują u każdego. (Zamknij usta- Patrick McKeown)

  1. Dieta– przejadanie się zwiększa objętość oddechową ze względu na dodatkową pracę, którą ciało musi wykonać w celu strawienia pokarmu. Kwaśny odczyn przetworzonej żywności, a ponieważ dwutlenek węgla odgrywa główną rolę w regulowaniu Ph, oddychamy więcej, by utrzymać właściwy odczyn krwi
  2. Często podczas mówienia ludzi biorą duży wdech pomiędzy zdaniami, co po całym dniu powoduje zwiększone zmęczenie. Stąd osoby pracujące w dziale sprzedaży, obsłudze klienta czy edukacji bywają bardziej podatne na przeziębienia
  3. Stres aktywuje reakcję walki lub ucieczki. Nasz organizm reaguje w ten sposób na współczesny stres dnia powszedniego, jak kiedyś reagował na spotkanie drapieżnej zwierzyny tysiące lat temu. W sytuacji stresu nasz oddech przyspiesza, aby przygotować nas do aktywności fizycznej.
  4. Poruszając mięśniami, generujemy większe ilości dwutlenku węgla. Siedzący tryb życia skutkuje niższą produkcją dwutlenku węgla, z zarazem więcej oddychamy. Szacuje się, że 50 lat temu poruszaliśmy się 4 godzinny dziennie. Dzisiaj wiele osób ma szczęście, jeśli ćwiczy chociaż pół godziny dziennie
  5. Przekonanie, że dobrze jest brać głębokie wdechy. Niektórzy terapeuci, instruktorzy fitness i trenerzy mają błędne przekonanie na temat fizjologii oddychania, zachęcając często do brania dużych oddechów, aby dostarczyć więcej tlenu do organizmu. Zamieszanie może brać się z przekonania, że głęboki oddech to duży oddech. Głęboki oddech to taki, który bierze dziecko, co możemy zaobserwować przez ruchy brzucha. Duży oddech jest często brany przez usta i wiąże się z ruchami górnej części klatki piersiowej, co przyczynia się do nadmiernego oddychania
  6. Astma. Zwężające się drogi oddechowe powodują odczycie duszenia się. W rezultacie oddychamy mocniej, żeby się tego uczucia pozbyć. Ten wzrost objętości oddechowej nasila objawy, powodując większy ucisk i tworzy się błędne koło
  7. Wyższe temperatury w domu zwiększają oddychanie. Mamy też cieplejsze ubrania i w mniejszym stopniu możemy regulować temperaturę ciała przez skórę. Przez co ciężej oddychamy, żeby tą temperaturę wyregulować

Nie istnieje żadna potężniejsza i prostsza praktyka służąca poprawie zdrowia i dobrego samopoczucia niż praca z oddechem- Dr Andrew Weil

W pracy myślisz o domu, wieczorem nie możesz zasnąć, myśląc o pracy. Przez pół roku planujesz urlop a kiedy uda ci się już na niego wyjechać, odpowiadasz na służbowe maile. Twój umysł przymuszony jest do ciągłego skakania między przyszłością a przeszłością. Czy zdarzyło ci się kiedyś czytać raport w pracy i na kolejnej stronie uświadomić sobie, że nie wiesz, co było na poprzedniej? Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie, jak zwiększyłaby się twoja efektywność, gdyby udało ci się skupić na chwili obecnej, skoncentrować się i przez kilka chwil dziennie zajmować się tylko tym, co jest tu i teraz?

Coca- Cola, Bank Światowy, IBM, Shell, Bacardi, Cadbury’s India, Siemens, Światowa Organizacja Zdrowia, VSNL, IKEA, LG, to zaledwie kilka, spośród 300 korporacji i organizacji na świecie, które wg artykułu na focus.pl, skorzystały z programu technik oddechowych. Założenie jest proste: narzędziem, które sprowadza rozbiegany umysł do chwili obecnej, jest oddech.

Brak koncentracji i uwagi! To główny powód problemów w pracy..

Głównym powodem naszych problemów w pracy nie jest brak wiedzy i umiejętności, a brak uwagi, której pozbawia nas stres. Wyobrażając sobie szefa, jest zastępcę i pozostałą część zespołu odbywających wspólnie sesję głębokiej relaksacji, wydaje się to być śmieszne. Jednak praca z oddechem poprawia koncentrację, podwyższa poziom energii, redukuje stres i zwiększa poczucie przynależności do zespołu, co ma olbrzymi wpływ na wyniki firmy.

Dlatego tak ważne jest, aby ten problem zminimalizować. Szkolenie z uważności i zarządzania stresem– uważność pomoże nam go rozpoznać i zlikwidować skutki stresu, głębokiej regeneracji systemu nerwowego, uwolnieniu się od traum i blokad, pracy z własnymi zasobami energetycznymi. Szkolenie z zarządzania sobą. Chodzi o lepsze poznanie siebie, własnych możliwości no i tym samym, łatwiej nam wtedy zarządzać stresem lub go do siebie nie dopuścić. Zarządzanie i współpraca z zespołem, w której szczególny nacisk kładzie się na umiejętności przywódcze i wizję firmy. Tu ważne jest, aby każdy członek zespołu poczuł się tak samo ważny, jak pozostali.

Głównym powodem naszych problemów w pracy nie jest brak wiedzy i umiejętności, a brak uwagi, której pozbawia nas stres. Wyobrażając sobie szefa, jest zastępcę i pozostałą część zespołu odbywających wspólnie sesję głębokiej relaksacji, wydaje się to być śmieszne. Jednak praca z oddechem poprawia koncentrację, podwyższa poziom energii, redukuje stres i zwiększa poczucie przynależności do zespołu, co ma olbrzymi wpływ na wyniki firmy.

Dlatego tak ważne jest, aby ten problem zminimalizować. Szkolenie z uważności i zarządzania stresem– uważność pomoże nam go rozpoznać i zlikwidować skutki stresu, głębokiej regeneracji systemu nerwowego, uwolnieniu się od traum i blokad, pracy z własnymi zasobami energetycznymi. Szkolenie z zarządzania sobą. Chodzi o lepsze poznanie siebie, własnych możliwości no i tym samym, łatwiej nam wtedy zarządzać stresem lub go do siebie nie dopuścić. Zarządzanie i współpraca z zespołem, w której szczególny nacisk kładzie się na umiejętności przywódcze i wizję firmy. Tu ważne jest, aby każdy członek zespołu poczuł się tak samo ważny, jak pozostali.

Praca z oddechem jest najkrótszą drogą do psychiki

Stres jest wynikiem skakania naszego umysłu pomiędzy przeszłością i przyszłością. A nie na wszystko w życiu mamy wpływ. Ile razy wyrzucałeś sobie, że pojechałeś nie tą drogą co trzeba, czy że stoisz teraz w korku. Ile razy wykrzykiwałeś, że spóźnisz się na spotkanie i że szefowa będzie wściekła.. Projektujesz przyszłość. Boisz się konsekwencji.

Dzięki jodze, uważności, relaksacji i technikom oddechowym nie tylko udaje się zatrzymać umysł w chwili obecnej i zminimalizować skutki stresu. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że to właśnie dzięki oddechowi pozbywamy się do 80 proc. toksyn z organizmu. Badania pokazują, że przeciętny człowiek wykorzystuje tylko 20- 30 proc. objętości płuc.

Zastanów się, jak oddychasz, kiedy jesteś zdenerwowany. Szybko i płytko. W chwilach relaksu oddech staje się głęboki i długi. Stany emocjonalne mają wpływ na oddech a oddechem można wpływać na uczucia. Odpowiedni oddech oczyszcza ciało, wpływa na lepszą efektywność i chroni przed chronicznym zmęczeniem. To może mieć wpływ na zarządzanie ludźmi i motywowanie ich do działania.

Uważność.. Problemy zamień na wyzwania

Redukcja poziomu stresu pozwala zrozumieć, kim tak naprawdę jestem, jakie są moje potrzeby i jaki jest mój potencjał. Zarządzanie to odpowiedzialność. Przede wszystkim jesteśmy odpowiedzialni za siebie. Lider to nie jest funkcja, tylko postawa życiowa. Naturalnym autorytetem staje się człowiek, który jest liderem własnego życia. Jest odprężony, ale skoncentrowany. Ma energię do działania i jasny umysł, a to daje mu dostęp do intuicji, przydatnej w rozpoznawaniu sytuacji, w której się znajdujemy.

Głównym narzędziem operacyjnym w biznesie jest uważność. We współczesnym świecie, kiedy stres eliminuje uważność, doświadczamy ostrych kryzysów zarówno ekonomicznych, relacyjnych i często również zdrowotnych.

Kiedy intuicję połączysz z uważnością i entuzjazmem, być  może problemy w pracy zamienisz na wyzwania? Z autopsji wiem, że porażka jest szansą na zmianę. Nieświadomie 90 proc. energii marnujemy na opieranie się przeszkodom, tymczasem to one budują naszą wewnętrzną siłę. Skoncentruj energię na rozwiązaniu zamiast na problemie. Tam gdzie wcześniej widziałam problemy, zobaczyłam szansę na rozwój. Rozwój jest nierozerwalnie związany z kryzysem. Aby z niego skorzystać, trzeba wyjść poza strefę komfortu i zmierzyć się z własnymi słabościami.

Przestrzeń.. umiejętności przywódcze i właściwa komunikacja!

Zarządzanie i współpraca z zespołem zwiększa poczucie przynależności do grupy. Odpowiedzialność jest nierozerwalnie związana z siłą. Największa władzę w firmie ma szef. Największą odpowiedzialność bierze szef. Branie odpowiedzialności nie oznacza jednak robienia wszystkiego samemu. Ważna jest umiejętność jej delegowania.

Powierzając współpracownikom części działań, daję im szansę na samodzielność, na rozwój. Otrzymują nie tylko pensję ale również okazję do sprawdzenia się i uwierzenia w swoje umiejętności. Takie sukcesy budują poczucie własnej wartości, wzrasta pewność siebie i potrafimy lepiej zarządzać w życiu osobistym.

Zaufanie.. empatia i biznes zwiększa zaangażowanie w pracę!

Delegowanie odpowiedzialności daje szansę na rozwój i zdobycie nowych kompetencji. Empatia i biznes, czy to nie są wzajemnie wykluczające się kategorie? Absolutnie nie! Im większe współodczuwanie i poczucie przynależności do grupy czy firmy, tym większe zaangażowanie w pracę. Zaplanowanie wyniku finansowego nie da się osiągnąć w pojedynkę, konieczna jest praca w grupie, a w niej istotne jest zaufanie. Jeżeli ktoś ma super kompetencje ale nie dogadujemy się z nim na płaszczyźnie ludzkiej, nie będziemy mu ufać. Nie zaufamy też dobremu koledze, któremu brakuje kompetencji.

Ludzie potrzebują czuć, że firmie zależy nie tylko na ich pracy, ale też na nich samych. Nieetyczne zachowania w firmie najczęściej są wynikiem lęku, na przykład przed utratą pracy.

Zanim odpowiesz sobie na pytanie, czy jest sens na wprowadzenie do firmy praktyki uważności wraz z techniką oddechową, zamknij na moment oczy. Weź głęboki wdech i wydech. Poczuj to, że siedzisz. Następnie na 5-10 minut przenieś uwagę na swój oddech. Zauważ to, co słyszysz wokół siebie, skup się na dźwiękach, takich jakie przychodzą i odchodzą. Spokojnie oddychaj. Nie opieraj się myślom, które przychodzą, ale też nie podążaj za nimi. Kolejny wdech, a na wydechu powoli otwórz oczy… Jak się masz ?

Aldona Prokopiuk

Pozostaw komentarz